Som absolventkou osemročného bilingválneho gymnázia a súčasnou študentkou Masarykovej univerzity.
Musím povedať, že gymnázium bolo pre mna veľkým prínosom a odporúčam ho najmä tým, ktorí chcú byt vzdelanejší, pretože si myslím že nás naučili okrem iného pozerať sa na problémy z iného uhla pohľadu a spravili z nás naozaj ludí, ktorí vedia premýšlať a ktorí sú rozumní. Netvrdím, že klasické štvorročné štúdium nie je dobré, naopak..ale takto je tá úroven vzdelania o niečo vyššia už od nižšieho veku študenta.
Samozrejme ďalším predpokladom je to, že človek má záujem sa tomu venovať..nikde z vás géniov nespravia zázračným prútikom.
Táto forma štúdia je podľa mna optimálna pre ľudí, ktorí majú záujem o jazyky- angličtina nie je príliš utláčaná na úkor francúžštiny. Dokonca naša trieda zmaturovala z angličtiny najlepšie na škole a takmer tretina triedy sme si spravili aj štátnice, a samozrejme máme diplomy i z francúzskeho jazyka (DELF B2,štátnu jazykovú skúšku), ktorý ovládame naozaj na úrovni. Jazyk človek využije i na ekonómii, medzinárodných vzťahoch, pedagogike.. v podstate tie jazyky sú dnes nevyhnutné úplne všade.
Matematika a fyzika sú tiež na dobrej úrovni, pretože jedná sa vlastne viacmenej o prírodovedné štúdium, ale ak chce človek pokračovat na matfyze a podobných oboroch tak musí mať na to vlohy, to je jasné a platí to i pre tých, ktorí študujú na klasickom gymnáziu.
Nechcem ale tvrdiť, že je toto štúdium bezchybné..myslím, že nie je najvhodnejšie pre tých, ktorí majú záujem o medicínu, poprípade právo, pretože toho dejepisu sme tam mali menej. Aj keď z našej triedy šli študovať ľudia naozaj pestrú škálu škôl (včetne práva i medicíny) a dostali sme sa na vysoké úplne všetci.
Samozrejme najlepšie ju využili z našej triedy tí ,ktorí šli študovat ekonomiku vo francúžštine (táto možnost je v Olomouci), managment vo francúžštine (Bratislava), odísť študovat do Francúzska (aj keď toto vyžaduje urcité financie), štúdium tlmočníctva a prekladateľstva alebo samotnej filológie poprípade možno trochu ťažšie na zvládnutie ale praktizované.. študovať jednu školu a popritom si robiť druhú vysokú-samotnú francúžštinu.
Boli chvíle ked sme sa sťažovali, že nejdeme do divadla alebo že toho máme viac ako ostatní, často sme písali rôzne testy, ale keď sa na to človek pozrie s odstupom času tak to nebolo zlé a pre budúcnosť to bolo viac prospešné. Ocenili sme i zahraničné pobyty, kde sme si zlepšili jazyk a spoznali kultúru Francúzov.
Čo sa týka tých slabších predmetov ako informatika, chémia.. vyučujúci nám vyšli v ústrety a keď nás bolo viac, boli ochotní nám poskytnúť vo svojom voľnom čase doučovanie.
Ďalším dôležitým faktorom je samozrejme to, koho dostanete za vyučujúceho. Toto je do veľkej časti náhoda a šťastie.. nikto vám nikde nezaručí že dostanete profesora, ktorý vás bude vedieť zaujať, naučiť a dať vám skutočne dobré poznatky.. či je to na 8 alebo 4 ročnom štúdiu.
A asi úplne najdôležitejší je kolektív. Tu je to opät na náhode, aj ked je tu určitá výhoda, pretože za tých 8 rokov sa vytvoria hlbšie priateľstvá ako za 4.. mali sme lepšiu možnosť sa spoznať a gymnázium mi dalo úžasných kamarátov.. a profesorky za ktorými sa vždy rada vraciam:)
Alena Krajčovičová, absolventka